Thailand - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Piet en Monique Kouwenhoven - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Piet en Monique Kouwenhoven - WaarBenJij.nu

Thailand

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Piet en Monique

12 Februari 2016 | Thailand, Hua Hin

Donderdagmiddag twaalf uur de grens van Cambodja naar Thailand over gewandeld, iedereen moest uit de bus. Het passeren van de douanes ging ook nu weer erg soepel en kostte maar een half uurtje. Wat de eerste kilometers gelijk opviel was het verschil tussen het arme Cambodja en het redelijk welvarende Thailand. In Cambodja reden we over een eenbaansweg, waar alles, alles wat kon rijden kris kras door elkaar reed. Het landschap lang de weg was door en droog met veel bouwvallige optrekjes,uitgezonderd natuurlijk de partij- gebouwen en tempels.
Thailand heeft de infrastructuur duidelijk beter voor elkaar. Vanaf de grens tot Bangkok reden we, langs groene rijstvelden en palmbomen, over een 4 baans snelweg gescheiden door een middenberm! Schoot lekker op maar minder kleurrijk.
In Bangkok hadden we in een hotel midden in een van de drukste en meest chaotische straten (voor kenners de Khaosan Road)). Deze straat wordt bevolkt door eettentjes, handelaartjes en vooral veel, getatoeëerde backpackers, we pasten hier helemaal tussen handelaartjes en vooral veel, getatoeëerde backpackers, we pasten hier helemaal tussen :-) Onze hotelkamer was zo gelegen de wij ’s-nachts niets van de herrie op straat meekregen, dit werd gelukkig ruimschoots gecompenseerd door de klereherrie van de Airco.
Vrijdag bezoek gebracht aan Koninklijk Paleis met zijn bijgebouwen, veel glitter en goudverf en een Boedha van smaragd. Deze Boeddha is overigens, volgens de Cambodjanen, gestolen uit het Koninklijk Paleis in Phnom Penh tijdens een van de Thaise invallen in Cambodja. In een vn de gebouwen werd een filmpje vertoond van de koning die 2 keer per jaar de gouden zomermantel van de Boeddha vervangt door een gouden wintermantel. De vergelijking met manneke Pis is een beetje oneerbiedig maar wel logisch.
In verband met het Chinese nieuwjaar (8 februari) zijn de vakanties al begonnen en, klaarblijkelijk is een bezoek aan het paleis een gewild uitje. Wat een massa mensen op zo’n kleine opervlakte! Zondag veel gelopen en de rust van de dierentuin opgezocht, enige verschil met Nederlandse dierentuinen is dat de varanen vrij rondlopen.
Een stedentripje bij een temperatuur boven de 30 graden is niet chi een aanrader en we aren dan ook blij dat we maandag Bangkok konden verlaten om 200 km verder naar Hua Hin te trekken in een volgepropt minibusje,. Qua bagage waren we weer ruimschoots winnaar!
Hua Hin is een, in principe, rustige gezinsbadplaats voor de middenklasse Thai en Chinese toeristen. Ook veel, vaak oudere, westerlingen hebben Hua Hin ontdekt als goedkope overwinteringsplek.
Hua Hin is schoon en goed onderhouden, vermoedelijk mede omdat de koninklijke familie daar meerdere verblijven heeft. Vijf dagen weinig gedaan, moet uiteindelijk wel vakantie blijven!. ’s-Avonds in het centrum van het stadje wat gaan eten was nog de zwaarste opgave, ongelofelijk druk met hier en daar wachtrijen voor vooral de visrestaurants. Grappig was nog de Chinese nieuwjaarsoptocht met de dansende draak. Wat ons voor de rest opviel is het grote aantal dikke westerse “pensionado’s” die zich voor de ongetwijfeld naderende zorgvraag hebben verzekerd van een wel eeg jonge Thaise vriendin/vrouw. Monique vindt het allemaal maar vunzig, ik twijfel nog vindt het ook wel een mooi concept waar vraag en aanbod elkaar gevonden hebben :-).
Vrijdagavond verlaten we Azie en vliegen we naar Nieuw Zeeland, al met al weer zo’n 18 uur onderweg.

• 12 Februari 2016 - 08:39

Leny:

Toch een leuk idee om met een tattoo terug te komen? Je kunt een Thaise massage krijgen bij de tempels, tussen de gewone bewoners. Kan ik aan raden. Tenminste 26 jaar geleden. Wel pittig! Rijden jullie met gids? Geniet van Thailand! Hier vandaag museumuitje naar het Teyler museum. Big hug

• 12 Februari 2016 - 17:18

Suze:

Hallo Piet en Monique,
    Wat een prachige reis en heel bijzondere foto's van de gif groene slang,
    Nijlpaard en andere dieren. Moest je er naar zoeken of komen er veel van deze dieren op je pad?
    Veel plezier en erg leuk om er zo ook een beetje van mee te proeven!
    Geniet er heerlijk van en een goede reis verder, xxx Suze

• 18 Februari 2016 - 19:13

Evelien L:

Dag Monique en Piet,
    Prachtige verhalen en een geweldige reis! Leuk om te lezen als je net uit de sneeuw van Zweden komt, heerlijk geschaatst daar, net als op de Weissensee (met prachtig mooi zwart ijs!!). Geniet van jullie zon. Johan en Sanne hebben vorig jaar deze reis andersom gemaakt, waren er ook zo vol van. Ik zal het ze laten lezen. Heel veel plezier nog en een hele goeie reis verder.

• 19 Februari 2016 - 17:32

Magda:

Beste Piet en Monique,

Ik geniet van jullie reisverslagen! Wat een mooie verhalen
    Ben jaloers! Geniet ervan!

Groetjes Magda