Hoi An en Hue - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Piet en Monique Kouwenhoven - WaarBenJij.nu Hoi An en Hue - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Piet en Monique Kouwenhoven - WaarBenJij.nu

Hoi An en Hue

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Piet en Monique

18 Januari 2016 | Vietnam, Hoi An

Hoi An en Hue
Woensdagochtend na een korte vlucht van nog geen 1,5 uur aangekomen in Hoi An. Hoi An was vroeger De handelsstad van Vietnam voor de handel met China en Japan. Tegenwoordig is deze functie overgenomen door het iets noordelijker gelegen Da Nang en leeft Hoi-An vrijwel volledig van het toerisme.
Na de chaos en het door luchtvervuiling geteisterde Hanoi is Hoi An letterlijk een verademing. We hebben een hotel vlakbij het oude centrum op ongeveer 4 km van het strand. Eendrachtig hebben we besloten het in Hoi-An rustig aan te doen, Piet moet immers onthaasten :-).
We slenteren,, in aangepast tempo, wat door de straatjes (Monique kan niet langzamer lopen en Piet wil niet sneller) , huren fietsen en gedragen ons kortom zoals het goede toeristen betaamd. Dat wil zeggen we bezoeken een paar oude huizen, een historisch museum, vergaderruimte van de assemblee, boeddhistische gebedsruimte etc.. fIetsen wat door de rijstvelden en brengen de eerste twee dagen ’s-middags door op het strand.
’s-Avonds is Hoi An een schitterend plaatsje, verlicht door vele lampions, de Chinese invloed is nog duidelijk zichtbaar, en er is een bruisend buitenleven. Hoi-An is de place to be in Vietnam om maatkleding te laten maken, het barst dan ook van de winkels waar binnen 24 uur kleding op maat kan worden geleverd. Helaas zitten we al op het maximum van de toegestane bagage en stellen we ons tevreden met de aankoop van een paar shirtjes. ‘s- avonds nog een tijd bij het spel Bai Choi staan kijken, dit lijkt een beetje op Bingo maar dan met plaatjes. Alleen de spelleiders hebben het een stuk moeilijker en zingen bij ieder plaatje een bijpassend versje. Het spel is ongeveer 400 jaar oud. De voordrachten zijn een stuk leuker om naar te kijken en luisteren dan tante Greet die monotoon nummertjes opleest
Zaterdagmiddag eindelijk kennis gemaakt met de Vietnamese regen, temperatuur bleef 25 graden. Uit “ellende” de tijd maar stukgeslagen op een terras, kwamen daar in gesprek met een oud Vietnamstrijder uit Wisconsin. Deze werd door zijn zoon meegenomen om nog een keer in Vietnam rond te kijken. Was bijzonder om mee te praten. De Amerikaanse soldaten hadden toentertijd geen idee waarom en tegen wie ze vochten in Vietnam er was geen duidelijk front. De enige zorg was om uit handen van de Vietcong te blijven, bij terugkomst in USA werden ze uitgemaakt voor baby-killers.
Zondag met auto met chauffeur vertrokken naar het 150 kilometer noordelijk gelegen Hue waar we 2 nachten wilden blijven. Was een leuke rit door afwisselend landschap. Kwamen bij Da Nang langs de marmerbergen en brachten een bezoek aan een marmerhouwerij waar schitterende kunstwerken te koop stonden. Een belangrijke trekpleister schijnt de wolkenpas te zijn maar het enige dat ik daarvan kan zeggen is dat de naam wolken terecht gekozen is en we gelijk ander weer kregen. Rond enen werden we bij ons hotel in Hue afgezet en besloten we dat we nog mooi tijd hadden om naar de keizerlijke stad en de Verboden stad te wandelen. Was de moeite waard, ondanks dat er door o.a.de oorlog de nodige schade is aangericht. De Vietnamezen zijn druk bezig om het geheel te restaureren en zo krijg je toch een goed beeld hoe de keizers en hun concubines( vaak meer dan 100!!) vroeger leefden.
Op maandag zijn we met een taxi naar een pagode op zo’n 7 km van ons hotel gegaan, pagode stelde niet zoveel voor maar de entree was gratis, dus voor een echte hollander toch een goede keus. Terug naar Hue hebben we gewandeld en net als gistermiddag ging het ook weer miezeren, temperatuur bleef zo ronde de 20 graden. ’s-Middags een bezoek gebracht aan de grootste markt van Vietnam. Door de regen waren de paadjes tussen de uitstallingen aardig nat geworden en was het hier en daar redelijk glibberen. ( @Jorien: lijkt erg op de grand bazar in Istanbul maar dan met minder opdringerige verkopers). In de standjes is geen sprake van uitstallen maar van opstapelen. Ongelofelijk hoeveel handel je op de vierkante meter kwijt kan!!
Morgen vliegen we naar Saigon en gaan we het warme weer in > 30 graden. We zijn benieuwd.

• 19 Januari 2016 - 05:26

Conny:

Leuk om jullie verslag te lezen! Al veel beleefd dus! Veel plezier in Saigon. Ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Groetjes vanuit een koud NL!

• 19 Januari 2016 - 12:32

Meriam:

Heerlijk die verhalen !!! Zie jullie helemaal voor me, jammer van die regen daar

• 19 Januari 2016 - 17:13

Sieta:

Klinkt heerlijk en inspirerend, al die cultuur en natuur. Gezien de opsomming van jullie bezigheden lijkt mij jullie tempo nog echt van een westers kaliber :-) Groet Sieta

• 19 Januari 2016 - 19:20

Jet:

Ben onder de indruk van je schrijfstijl Piet.Kan me er helemaal in verplaatsen!
    Onder de indruk van de foto,s!Al die mooie kleuren!
    Had geen idee van Vietnam,maar staat inmiddels op mijn lijstje!
    Have Fun!XXX

• 21 Januari 2016 - 01:14

Karin:

wat een mooie reis en wat een andere wereld! geniet ervan!!

• 21 Januari 2016 - 21:19

Edwin:

Leuk om jullie belevenissen te lezen. Goede reis verder.